- ako zohľadňujete rozmanitosť účastníkov vzdelávania a ich potrieb a umožňujete flexibilné spôsoby vzdelávania na dosiahnutie vzdelávacích výstupov,
- ako napĺňate individuálne potreby účastníkov vzdelávania a ako uplatňujete prístup zameraný na účastníkov vzdelávania,
- akým spôsobom účastníci vzdelávania dostávajú priebežné hodnotenie a spätnú väzbu,
- ako zbierate a spracúvate spätnú väzbu o poskytovaných službách od účastníkov vzdelávania, ako sa spätná väzba zdieľa s lektormi.
Pomocné otázky:
Máte prehľad o tom, z akých prostredí pochádzajú účastníci vašich vzdelávacích programov? Beriete do úvahy možnosť účasti na vzdelávaní aj pre účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami (z dôvodu zdravotného a sociálneho znevýhodnenia)?
Sú na rozmanité potreby účastníkov vzdelávania nastavené podmienky vašich prijímacích konaní, vzdelávacie formy a metódy ako aj spôsob hodnotenia? Ak áno, ako?
Poskytujú im lektori dostatočné vedenie a podporu? Ak áno, ako?
Motivujú vaše vzdelávacie programy účastníkov vzdelávania k samostatnosti a zodpovednosti za svoje vzdelávanie? Ak áno, ako?
Dostávajú účastníci vzdelávania priebežné hodnotenie a spätnú väzbu o svojom progrese? Ak áno, ako?
Majú účastníci vzdelávania možnosť dať vám spätnú väzbu ku kvalite vzdelávacích programov, kvalite lektorov, kvalite podporných služieb a kvalite prostredia vašej inštitúcie? Ak áno, ako?
Podporné dokumenty:
Ako podporný dokument môžu slúžiť napr. webová stránka inštitúcie, propagačné materiály, zverejnené pravidlá a postupy prijímacieho procesu a procesu uznávania predchádzajúceho vzdelania, informačné balíčky pre účastníkov vzdelávania , príklady zlepšenia prístupu účastníkov vzdelávania k programom, opisy vzdelávacích programov, individuálne učebné a podporné plány, hodnotiace postupy a nástroje, správy o priebehu záverečnej skúšky, postupy zberu spätnej väzby od účastníkov, štatistiky – napr. podiel účastníkov vzdelávania z nedostatočne zastúpených a zraniteľných skupín a pod.
Súvisiace štandardy:
Štandard 3.1. Prijímací proces
3.1.1. VI zverejňuje prehľadne štruktúrované informácie o každom vzdelávacom programe, najmä o jeho vzdelávacích výstupoch, profile absolventa, získanej kvalifikácii (ak je to relevantné), požiadavkách na uchádzačov vrátane požiadaviek na predchádzajúce vedomosti, zručnosti a kompetencie, informácie o obsahu vzdelávacieho programu, úrovni náročnosti, požiadavkách na úspešné absolvovanie, rozsahu vzdelávacieho programu, skúsenostiach a odbornosti lektorov a maximálnom počte účastníkov. Súčasťou informácií je aj cena vzdelávacieho programu, spôsob platby a reklamačný poriadok.
3.1.2. Prijímacie konanie je spravodlivé a transparentné a výber uchádzačov je založený na zodpovedajúcich metódach posudzovania ich spôsobilosti na vzdelávanie, pričom podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a sú zaručené rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie vzdelávania.
3.1.3. Súčasťou prijímacieho procesu je spravodlivé uznávanie kvalifikácií a predchádzajúceho vzdelávania vrátane uznávania neformálneho a informálneho vzdelávania v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi (ak je to relevantné).
Štandard 3.2. Podpora a poradenstvo
3.2.1. Používané formy a metódy uskutočňovania vzdelávacieho programu a hodnotenie výsledkov účastníkov vzdelávania umožňujú dosahovanie vzdelávacích výstupov pri rešpektovaní rozmanitosti účastníkov vzdelávania a ich potrieb.
3.2.2. Používané formy a metódy uskutočňovania vzdelávacieho programu stimulujú účastníkov vzdelávania prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa a vo svojom profesionálnom alebo osobnom rozvoji. Je posilňovaný zmysel pre autonómiu, samostatnosť a sebahodnotenie a zároveň je účastníkom vzdelávania poskytované primerané vedenie a podpora lektorov založená na vzájomnom rešpekte a úcte.
3.2.3. Inštitúcia poskytuje podporné opatrenia a poradenstvo pre účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami, zo znevýhodneného prostredia a s rizikom predčasného ukončenia vzdelávania.
3.2.4. VI vytvára príležitosti pre účastníkov vzdelávania na poskytovanie spätnej väzby ku kvalite vzdelávacích programov, kvalite lektorov, kvalite podporných služieb a kvalite prostredia inštitúcie.
Štandard 3.3. Hodnotenie účastníkov vzdelávania
3.3.1. Metódy a kritériá hodnotenia účastníkov vzdelávania sú vopred známe a prístupné účastníkom vzdelávania ; sú zahrnuté v jednotlivých častiach/moduloch vzdelávacieho programu a sú vhodné na spravodlivé, konzistentné, transparentné overenie získaných vedomostí, zručností a kompetencií.
3.3.2. Priebežné hodnotenie výsledkov poskytuje účastníkom vzdelávania spoľahlivú spätnú väzbu na zistenie miery plnenia vzdelávacích výstupov.
3.3.3. Pri hodnotení sa primerane zohľadňujú okolnosti týkajúce sa účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami.
3.3.4. Výsledky hodnotenia sú riadne zaznamenané, dokumentované a bezpečne archivované.
3.3.5. Účastníci vzdelávania majú k dispozícii prostriedky na namietanie voči výsledkom hodnotenia, pričom je zaručené spravodlivé zaobchádzanie so žiadateľmi o nápravu.