Oficiálna stránka verejnej správy SR

Štandardy zabezpečovania kvality vzdelávacích inštitúcií v oblasti vzdelávania dospelých



Systémom zabezpečovania kvality vzdelávacej inštitúcie sú pravidlá a postupy vzdelávacej inštitúcie (ďalej len “VI”), prostredníctvom ktorých uskutočňuje zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania dospelých. VI sa pri nastavovaní svojho systému zabezpečovania kvality riadi nasledujúcimi štandardmi zabezpečovania kvality. V každej z oblastí kvality sa pri posudzovaní súladu systému zabezpečovania kvality VI so štandardmi uplatňujú príslušné kritériá.

Plnenie štandardov môže VI podložiť rôznymi dôkazmi, uvedený zoznam zdrojov je len indikatívny.


Oblasť kvality č. 1: Vzdelávací proces
Štandard
Kritériá
Zdroje dôkazov
1.1. Vytváranie, úprava a schvaľovanie vzdelávacích programov

1.1.1. VI má formalizované politiky, štruktúry a procesy na vytváranie, úpravu a schvaľovanie vzdelávacích programov.

1.1.2. Ku každému poskytovanému vzdelávaciemu programu má VI zostavený opis vzdelávacieho programu. Opis vzdelávacieho programu obsahuje najmä:

  1. profil absolventa; v ňom sú vymedzené vzdelávacie výstupy, ktoré sú overiteľné a zodpovedajú poslaniu VI,
  2. metódy vzdelávania,
  3. formu vzdelávania (prezenčná, dištančná, kombinovaná),
  4. metódy hodnotenia,
  5. rozsah vzdelávacieho programu,
  6. spôsob ukončenia vzdelávania,
  7. vstupné požiadavky na zaradenie do vzdelávania, vrátane požiadaviek na predchádzajúce vedomosti, zručnosti a kompetencie uchádzačov, ktoré je možné uznať,
  8. materiálne, technické, priestorové zabezpečenie vzdelávacieho programu,
  9. personálne zabezpečenie vzdelávacieho programu (uvedenie lektora).

1.1.3. Pri navrhovaní nového alebo úprave existujúceho vzdelávacieho programu VI:

  1. zohľadňuje relevantné požiadavky a potreby účastníkov vzdelávania a iných zainteresovaných strán (ak je to relevantné),
  2. sa opiera o dobrú prax pri obdobných vzdelávacích programoch uskutočňovaných v SR a zahraničí, túto ďalej rozvíja a inovuje.

1.1.4. VI zabezpečí akreditáciu vzdelávacieho programu, ak je to relevantné pre budúcich absolventov vzdelávacieho programu alebo ak to vyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov.

  • Ponuka vzdelávacích programov
  • Webová stránka inštitúcie
  • Dokumentácia k plánovaniu programov
  • Lektorská dokumentácia
  • Zápisnice zo stretnutí k tvorbe vzdelávacích programov
  • Zoznam absolvovaných školení v profesijnom rozvoji lektorov na tému tvorby a aktualizácie vzdelávacích programov
  • Záznam o prerokovaní vzdelávacieho programu so zamestnávateľmi a inými zainteresovanými stranami

1.2. Monitorovanie a hodnotenie vzdelávacích programov

1.2.1. VI zabezpečuje pravidelné monitorovanie vzdelávacieho programu a hodnotenie výsledkov jeho absolventov a podľa potreby ho aktualizuje.

1.2.2. VI hodnotí vzdelávacie programy s účasťou účastníkov vzdelávania, príp. ďalších zainteresovaných strán.

  • Údaje o počte prihlásených účastníkov vzdelávania o miere ukončenia programu
  • Spätná väzba účastníkov vzdelávania, lektorov, zamestnávateľov a pod.
  • Hodnotenie programu

1.3. Vzdelávacie výstupy

1.3.1. Vzdelávacie výstupy sú jasne definované pre všetky vzdelávacie programy a zodpovedajú vzdelávacím cieľom.

1.3.2. Vzdelávacie výstupy sú zdokumentované v osvedčení o absolvovaní vzdelávacieho programu/dodatku Europass k osvedčeniu, pričom podporujú overovanie a uznávanie predchádzajúceho vzdelávania.

1.3.3. Vzdelávacie výstupy a kvalifikácia (ak je to relevantné) dosiahnuté absolvovaním vzdelávacieho programu napĺňajú sektorovo-špecifické odborné očakávania a zaručujú prístup k aktuálnym vedomostiam, zručnostiam a kompetenciám, vrátane prenositeľných kompetencií.

1.3.4. Vzdelávací program podporuje účastníkov vzdelávania v rozvoji tolerancie, vzájomného rešpektu a porozumenia, spoločenskej a občianskej zodpovednosti, profesionálnom správaní a dodržiavaní profesionálnej etiky.

  • Opis vzdelávacieho programu
  • Vzor dokladu o absolvovaní vzdelávacieho programu, dodatku k osvedčeniu

1.4. Vzdelávacie prostredie

1.4.1. VI poskytuje primerané priestorové, materiálne a technické zabezpečenie a informačné zdroje na uskutočňovanie vzdelávacieho programu, ktoré sú zárukou na dosahovanie stanovených vzdelávacích výstupov. Ide najmä o učebne, priestorové a technické vybavenie, zariadenie, výpočtovú techniku, prístup k informačným zdrojom a učebným materiálom a iné vybavenie podľa povahy vzdelávacieho programu.

1.4.2. VI pravidelne preskúmava vhodnosť vzdelávacieho prostredia s cieľom zabezpečiť jeho primeranosť a efektívnosť vo vzťahu k vzdelávacím programom a súvisiacim činnostiam.

1.4.3. V prípade, ak je vzdelávanie poskytované dištančnou alebo kombinovanou formou, sú zabezpečené systémy na správu obsahu vzdelávania a účastníkom vzdelávania je zaručený prístup k vzdelávaciemu obsahu a ďalším študijným materiálom.

  • Fotodokumentácia priestorov a vybavenia
  • E-learningové prostredie
  • Zmluvy s inými organizáciami o poskytovaní/prenájme vzdelávacích priestorov


Oblasť kvality č. 2: Personálne zabezpečenie vzdelávacej činnosti
Štandard
Kritériá
Zdroje dôkazov
2.1. Politika ľudských zdrojov

2.1.1. VI má vypracovanú stratégiu rozvoja ľudských zdrojov a riadi sa ňou.

2.1.2. So zamestnancami sa uzatvárajú zmluvy v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a zaobchádza sa s nimi spravodlivo. Prístup sa vzťahuje rovnako na interných aj externých lektorov.

2.1.3. Opis pracovných pozícií, t. j. úlohy, zodpovednosti a rozhodovacie kompetencie sú jasne opísané a transparentné pre všetkých zamestnancov.

2.1.4. VI má jasne špecifikované písomné postupy na riešenie sťažností a disciplinárnych priestupkov zamestnancov a lektorov.

2.1.5. VI systematicky pristupuje k zabezpečeniu vzdelávacích programov lektormi, ktorých kvalifikácia, praktické skúsenosti, lektorské zručnosti a prenositeľné kompetencie umožňujú dosahovať plánované vzdelávacie výstupy a ktorých počet a pracovná kapacita zodpovedá počtu účastníkov vzdelávania.

  • Organizačná štruktúra
  • Opisy pracovných pozícii
  • Strategické dokumenty
  • Etický kódex
  • Prieskum spokojnosti zamestnancov
  • Monitorovacie údaje a štatistiky (počet žiadostí o zamestnanie, prehľady o fluktuácii zamestnancov, miera chorobnosti a absencií, počet nadčasových hodín, pomer lektorov a účastníkov vzdelávania , rodová analýza zamestnancov a pod.)
  • Hodnotenie výkonnosti zamestnancov

2.2. Odborná kvalifikácia lektorov

2.2.1. VI definuje požiadavky na odbornú spôsobilosť lektorov v oblasti poskytovaného vzdelávania.

2.2.2 Do pozície lektora vzdelávacieho programu obsadzuje VI len takú osobu, ktorá spĺňa požiadavky na odbornú a lektorskú spôsobilosť.

2.2.3. Pre každý vzdelávací program má VI určenú osobu, ktorá zodpovedá za kvalitu vzdelávacieho programu, za kvalitu jeho uskutočňovania a za koordináciu činnosti lektorov.

  • Kvalifikačná štruktúra zamestnancov
  • Odborné a akademické kvalifikácie zamestnancov a vedenia

2.3. Výber a profesijný rozvoj

2.3.1. Výber zamestnancov je transparentný, objektívny a realizovaný na základe vopred stanovených požiadaviek a kritérií, ktoré sú v súlade s poslaním a dlhodobým zámerom VI a so všeobecne záväznými predpismi.

2.3.2. VI identifikuje vzdelávacie potreby a vytvára predpoklady na profesijný rozvoj zamestnancov, ich odborných, lektorských a prenositeľných zručností.

  • Záznamy z výberových konaní
  • Absolvované vzdelávania v profesijnom rozvoji
  • Prieskumy spokojnosti zamestnancov


Oblasť kvality č. 3: Prístup k účastníkovi vzdelávania
Štandard
Kritériá
Zdroje dôkazov
3.1. Prijímací proces

3.1.1. VI zverejňuje prehľadne štruktúrované informácie o každom vzdelávacom programe, najmä o jeho vzdelávacích výstupoch, profile absolventa, získanej kvalifikácii (ak je to relevantné), požiadavkách na uchádzačov vrátane požiadaviek na predchádzajúce vedomosti, zručnosti a kompetencie, informácie o obsahu vzdelávacieho programu, úrovni náročnosti, požiadavkách na úspešné absolvovanie, rozsahu vzdelávacieho programu, skúsenostiach a odbornosti lektorov a maximálnom počte účastníkov. Súčasťou informácií je aj cena vzdelávacieho programu, spôsob platby a reklamačný poriadok.

3.1.2. Prijímacie konanie je spravodlivé a transparentné a výber uchádzačov je založený na zodpovedajúcich metódach posudzovania ich spôsobilosti na vzdelávanie, pričom podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a sú zaručené rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie vzdelávania.

3.1.3. Súčasťou prijímacieho procesu je spravodlivé uznávanie kvalifikácií a predchádzajúceho vzdelávania vrátane uznávania neformálneho a informálneho vzdelávania v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi (ak je to relevantné).

  • Webová stránka inštitúcie
  • Brožúry, letáky a pod.
  • Zverejnené pravidlá a postupy prijímacieho procesu a procesu uznávania predchádzajúceho vzdelania
  • Príklady použitých postupov uznávania predchádzajúceho vzdelávania
  • Spätná väzba účastníkov o skúsenostiach s uznávaním predchádzajúceho vzdelávania
  • Informačné balíčky pre účastníkov vzdelávania
  • Príklady mechanizmov na zlepšenie prístupu k programom vrátane zraniteľných a nedostatočne zastúpených skupín
  • Štatistiky - napr. podiel účastníkov vzdelávania z nedostatočne zastúpených a zraniteľných skupín

3.2. Podpora a poradenstvo

3.2.1. Používané formy a metódy uskutočňovania vzdelávacieho programu a hodnotenie výsledkov účastníkov vzdelávania umožňujú dosahovanie vzdelávacích výstupov pri rešpektovaní rozmanitosti účastníkov vzdelávania a ich potrieb.

3.2.2. Používané formy a metódy uskutočňovania vzdelávacieho programu stimulujú účastníkov vzdelávania prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa a vo svojom profesionálnom alebo osobnom rozvoji. Je posilňovaný zmysel pre autonómiu, samostatnosť a sebahodnotenie a zároveň je účastníkom vzdelávania poskytované primerané vedenie a podpora lektorov založená na vzájomnom rešpekte a úcte.

3.2.3. Inštitúcia poskytuje podporné opatrenia a poradenstvo pre účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami, zo znevýhodneného prostredia a s rizikom predčasného ukončenia vzdelávania.

3.2.4. VI vytvára príležitosti pre účastníkov vzdelávania na poskytovanie spätnej väzby ku kvalite vzdelávacích programov, kvalite lektorov, kvalite podporných služieb a kvalite prostredia inštitúcie.

  • Opisy vzdelávacích programov
  • Individuálne učebné a podporné plány
  • Opis pozícií zamestnancov
  • Webová stránka inštitúcie, propagačné materiály a pod.)
  • Postupy zberu spätnej väzby

3.3. Hodnotenie účastníkov vzdelávania

3.3.1. Metódy a kritériá hodnotenia účastníkov vzdelávania sú vopred známe a prístupné účastníkom vzdelávania; sú zahrnuté v jednotlivých častiach/moduloch vzdelávacieho programu a sú vhodné na spravodlivé, konzistentné, transparentné overenie získaných vedomostí, zručností a kompetencií.

3.3.2. Priebežné hodnotenie výsledkov poskytuje účastníkom vzdelávania spoľahlivú spätnú väzbu na zistenie miery plnenia vzdelávacích výstupov.

3.3.3. Pri hodnotení sa primerane zohľadňujú okolnosti týkajúce sa účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami.

3.3.4. Výsledky hodnotenia sú riadne zaznamenané, dokumentované a bezpečne archivované.

3.3.5. Účastníci vzdelávania majú k dispozícii prostriedky na namietanie voči výsledkom hodnotenia, pričom je zaručené spravodlivé zaobchádzanie so žiadateľmi o nápravu.

  • Hodnotiace procesy a postupy
  • Hodnotiace nástroje
  • Hodnotiace kritériá a proces klasifikácie
  • Správa o priebehu záverečnej skúšky


Oblasť kvality č. 4: Vonkajšie vzťahy vzdelávacej inštitúcie a jej členstvo v stavovských organizáciách alebo v profesijných organizáciách
Štandard
Kritériá
Zdroje dôkazov
4.1. Zverejňovanie informácií a propagácia vzdelávania dospelých

4.1.1. VI zverejňuje svoje aktivity v projektoch a/alebo činnosti v stavovských alebo v profesijných organizáciách alebo odborných komunitách (vrátane medzinárodných), ktoré majú väzbu na oblasti, v ktorých uskutočňuje vzdelávacie programy.

4.1.2. VI aktívne propaguje úlohu a význam vzdelávania dospelých prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov na miestnej, regionálnej alebo celoštátnej úrovni, čím sa snaží podporiť začlenenie rôznych skupín účastníkov do programov vzdelávania dospelých.

  • Webová stránka inštitúcie, sociálne siete a pod.
  • Brožúry, letáky a pod.

4.2. Vonkajšie vzťahy a spolupráca

4.2.1. VI má vypracovanú stratégiu pre vonkajšie vzťahy s cieľom rozvoja inštitúcie, jej vzdelávacej ponuky a profesijného rozvoja zamestnancov prostredníctvom sieťovania a spolupráce na miestnej, regionálnej, národnej a medzinárodnej úrovni.

4.2.2.Inštitúcia aktívne rozvíja spoluprácu a vzájomné vzťahy so stavovskými alebo profesijnými organizáciami, inými vzdelávacími a výskumnými inštitúciami, zamestnávateľmi, asociáciami a širšou komunitou, v ktorej pôsobí.

4.2.3 Inštitúcia sa zapája do projektov medzinárodnej spolupráce v oblastiach svojej vzdelávacej ponuky s cieľom jej ďalšieho rozvoja, rozvoja lektorov a účastníkov vzdelávania.

  • Strategické dokumenty pre vonkajšie vzťahy
  • Dokumenty o spolupráci, napr. memorandá, dohody
  • Webové stránky projektov spolupráce v SR i zahraničí, mediálne výstupy, sociálne médiá
  • Monitorovacie údaje a štatistiky
  • Zmluvy o realizácii projektov, webové stránky a pod.
  • Získané ceny, ocenenia a pod.


Oblasť kvality č. 5: Riadenie vzdelávacej inštitúcie a zabezpečovanie kvality vzdelávacej inštitúcie
Štandard
Kritériá
Zdroje dôkazov
5.1. Poslanie a vízia

5.1.1. VI má stanovené svoje poslanie, víziu a zavedené procesy na ich napĺňanie.

5.1.2. VI ma stanovené strategické ciele a plán na ich dosiahnutie.

  • Poslanie a vízia
  • Stanovy, štatút a pod.
  • Strategický plán rozvoja
  • Organizačná schéma
  • Mapa zainteresovaných strán
  • Príklady zapojenia zainteresovaných strán do procesu tvorby strategických cieľov a procesu rozhodovania

5.2. Vnútorný systém zabezpečovania kvality

5.2.1. VI má zavedené a uplatňuje pravidlá a nástroje na zabezpečovanie kvality vzdelávacích programov s prvkami sebahodnotenia a stáleho zlepšovania.

5.2.2. VI zbiera, analyzuje a využíva relevantné informácie na efektívne manažovanie vzdelávacích programov a ďalších aktivít.

  • Interný predpis o zabezpečovaní kvality
  • Zber a analýza údajov o činnostiach / Merateľné indikátory
  • Sebahodnotiaca správa o zabezpečovaní kvality
  • Akčné plány zlepšovania