Systémom zabezpečovania kvality vzdelávacej inštitúcie sú pravidlá a postupy vzdelávacej inštitúcie (ďalej len “VI”), prostredníctvom ktorých uskutočňuje zabezpečovanie a rozvoj kvality vzdelávania dospelých. VI sa pri nastavovaní svojho systému zabezpečovania kvality riadi nasledujúcimi štandardmi zabezpečovania kvality. V každej z oblastí kvality sa pri posudzovaní súladu systému zabezpečovania kvality VI so štandardmi uplatňujú príslušné kritériá.
Plnenie štandardov môže VI podložiť rôznymi dôkazmi, uvedený zoznam zdrojov je len indikatívny.
1.1.1. VI má formalizované politiky, štruktúry a procesy na vytváranie, úpravu a schvaľovanie vzdelávacích programov.
1.1.2. Ku každému poskytovanému vzdelávaciemu programu má VI zostavený opis vzdelávacieho programu. Opis vzdelávacieho programu obsahuje najmä:
1.1.3. Pri navrhovaní nového alebo úprave existujúceho vzdelávacieho programu VI:
1.1.4. VI zabezpečí akreditáciu vzdelávacieho programu, ak je to relevantné pre budúcich absolventov vzdelávacieho programu alebo ak to vyplýva zo všeobecne záväzných právnych predpisov.
1.2.1. VI zabezpečuje pravidelné monitorovanie vzdelávacieho programu a hodnotenie výsledkov jeho absolventov a podľa potreby ho aktualizuje.
1.2.2. VI hodnotí vzdelávacie programy s účasťou účastníkov vzdelávania, príp. ďalších zainteresovaných strán.
1.3.1. Vzdelávacie výstupy sú jasne definované pre všetky vzdelávacie programy a zodpovedajú vzdelávacím cieľom.
1.3.2. Vzdelávacie výstupy sú zdokumentované v osvedčení o absolvovaní vzdelávacieho programu/dodatku Europass k osvedčeniu, pričom podporujú overovanie a uznávanie predchádzajúceho vzdelávania.
1.3.3. Vzdelávacie výstupy a kvalifikácia (ak je to relevantné) dosiahnuté absolvovaním vzdelávacieho programu napĺňajú sektorovo-špecifické odborné očakávania a zaručujú prístup k aktuálnym vedomostiam, zručnostiam a kompetenciám, vrátane prenositeľných kompetencií.
1.3.4. Vzdelávací program podporuje účastníkov vzdelávania v rozvoji tolerancie, vzájomného rešpektu a porozumenia, spoločenskej a občianskej zodpovednosti, profesionálnom správaní a dodržiavaní profesionálnej etiky.
1.4.1. VI poskytuje primerané priestorové, materiálne a technické zabezpečenie a informačné zdroje na uskutočňovanie vzdelávacieho programu, ktoré sú zárukou na dosahovanie stanovených vzdelávacích výstupov. Ide najmä o učebne, priestorové a technické vybavenie, zariadenie, výpočtovú techniku, prístup k informačným zdrojom a učebným materiálom a iné vybavenie podľa povahy vzdelávacieho programu.
1.4.2. VI pravidelne preskúmava vhodnosť vzdelávacieho prostredia s cieľom zabezpečiť jeho primeranosť a efektívnosť vo vzťahu k vzdelávacím programom a súvisiacim činnostiam.
1.4.3. V prípade, ak je vzdelávanie poskytované dištančnou alebo kombinovanou formou, sú zabezpečené systémy na správu obsahu vzdelávania a účastníkom vzdelávania je zaručený prístup k vzdelávaciemu obsahu a ďalším študijným materiálom.
2.1.1. VI má vypracovanú stratégiu rozvoja ľudských zdrojov a riadi sa ňou.
2.1.2. So zamestnancami sa uzatvárajú zmluvy v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi a zaobchádza sa s nimi spravodlivo. Prístup sa vzťahuje rovnako na interných aj externých lektorov.
2.1.3. Opis pracovných pozícií, t. j. úlohy, zodpovednosti a rozhodovacie kompetencie sú jasne opísané a transparentné pre všetkých zamestnancov.
2.1.4. VI má jasne špecifikované písomné postupy na riešenie sťažností a disciplinárnych priestupkov zamestnancov a lektorov.
2.1.5. VI systematicky pristupuje k zabezpečeniu vzdelávacích programov lektormi, ktorých kvalifikácia, praktické skúsenosti, lektorské zručnosti a prenositeľné kompetencie umožňujú dosahovať plánované vzdelávacie výstupy a ktorých počet a pracovná kapacita zodpovedá počtu účastníkov vzdelávania.
2.2.1. VI definuje požiadavky na odbornú spôsobilosť lektorov v oblasti poskytovaného vzdelávania.
2.2.2 Do pozície lektora vzdelávacieho programu obsadzuje VI len takú osobu, ktorá spĺňa požiadavky na odbornú a lektorskú spôsobilosť.
2.2.3. Pre každý vzdelávací program má VI určenú osobu, ktorá zodpovedá za kvalitu vzdelávacieho programu, za kvalitu jeho uskutočňovania a za koordináciu činnosti lektorov.
2.3.1. Výber zamestnancov je transparentný, objektívny a realizovaný na základe vopred stanovených požiadaviek a kritérií, ktoré sú v súlade s poslaním a dlhodobým zámerom VI a so všeobecne záväznými predpismi.
2.3.2. VI identifikuje vzdelávacie potreby a vytvára predpoklady na profesijný rozvoj zamestnancov, ich odborných, lektorských a prenositeľných zručností.
3.1.1. VI zverejňuje prehľadne štruktúrované informácie o každom vzdelávacom programe, najmä o jeho vzdelávacích výstupoch, profile absolventa, získanej kvalifikácii (ak je to relevantné), požiadavkách na uchádzačov vrátane požiadaviek na predchádzajúce vedomosti, zručnosti a kompetencie, informácie o obsahu vzdelávacieho programu, úrovni náročnosti, požiadavkách na úspešné absolvovanie, rozsahu vzdelávacieho programu, skúsenostiach a odbornosti lektorov a maximálnom počte účastníkov. Súčasťou informácií je aj cena vzdelávacieho programu, spôsob platby a reklamačný poriadok.
3.1.2. Prijímacie konanie je spravodlivé a transparentné a výber uchádzačov je založený na zodpovedajúcich metódach posudzovania ich spôsobilosti na vzdelávanie, pričom podmienky prijímacieho konania sú inkluzívne a sú zaručené rovnaké príležitosti každému uchádzačovi, ktorý preukáže potrebné predpoklady na absolvovanie vzdelávania.
3.1.3. Súčasťou prijímacieho procesu je spravodlivé uznávanie kvalifikácií a predchádzajúceho vzdelávania vrátane uznávania neformálneho a informálneho vzdelávania v súlade so všeobecne záväznými právnymi predpismi (ak je to relevantné).
3.2.1. Používané formy a metódy uskutočňovania vzdelávacieho programu a hodnotenie výsledkov účastníkov vzdelávania umožňujú dosahovanie vzdelávacích výstupov pri rešpektovaní rozmanitosti účastníkov vzdelávania a ich potrieb.
3.2.2. Používané formy a metódy uskutočňovania vzdelávacieho programu stimulujú účastníkov vzdelávania prijímať aktívnu rolu v procese učenia sa a vo svojom profesionálnom alebo osobnom rozvoji. Je posilňovaný zmysel pre autonómiu, samostatnosť a sebahodnotenie a zároveň je účastníkom vzdelávania poskytované primerané vedenie a podpora lektorov založená na vzájomnom rešpekte a úcte.
3.2.3. Inštitúcia poskytuje podporné opatrenia a poradenstvo pre účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami, zo znevýhodneného prostredia a s rizikom predčasného ukončenia vzdelávania.
3.2.4. VI vytvára príležitosti pre účastníkov vzdelávania na poskytovanie spätnej väzby ku kvalite vzdelávacích programov, kvalite lektorov, kvalite podporných služieb a kvalite prostredia inštitúcie.
3.3.1. Metódy a kritériá hodnotenia účastníkov vzdelávania sú vopred známe a prístupné účastníkom vzdelávania; sú zahrnuté v jednotlivých častiach/moduloch vzdelávacieho programu a sú vhodné na spravodlivé, konzistentné, transparentné overenie získaných vedomostí, zručností a kompetencií.
3.3.2. Priebežné hodnotenie výsledkov poskytuje účastníkom vzdelávania spoľahlivú spätnú väzbu na zistenie miery plnenia vzdelávacích výstupov.
3.3.3. Pri hodnotení sa primerane zohľadňujú okolnosti týkajúce sa účastníkov vzdelávania so špecifickými potrebami.
3.3.4. Výsledky hodnotenia sú riadne zaznamenané, dokumentované a bezpečne archivované.
3.3.5. Účastníci vzdelávania majú k dispozícii prostriedky na namietanie voči výsledkom hodnotenia, pričom je zaručené spravodlivé zaobchádzanie so žiadateľmi o nápravu.
4.1.1. VI zverejňuje svoje aktivity v projektoch a/alebo činnosti v stavovských alebo v profesijných organizáciách alebo odborných komunitách (vrátane medzinárodných), ktoré majú väzbu na oblasti, v ktorých uskutočňuje vzdelávacie programy.
4.1.2. VI aktívne propaguje úlohu a význam vzdelávania dospelých prostredníctvom rôznych komunikačných kanálov na miestnej, regionálnej alebo celoštátnej úrovni, čím sa snaží podporiť začlenenie rôznych skupín účastníkov do programov vzdelávania dospelých.
4.2.1. VI má vypracovanú stratégiu pre vonkajšie vzťahy s cieľom rozvoja inštitúcie, jej vzdelávacej ponuky a profesijného rozvoja zamestnancov prostredníctvom sieťovania a spolupráce na miestnej, regionálnej, národnej a medzinárodnej úrovni.
4.2.2.Inštitúcia aktívne rozvíja spoluprácu a vzájomné vzťahy so stavovskými alebo profesijnými organizáciami, inými vzdelávacími a výskumnými inštitúciami, zamestnávateľmi, asociáciami a širšou komunitou, v ktorej pôsobí.
4.2.3 Inštitúcia sa zapája do projektov medzinárodnej spolupráce v oblastiach svojej vzdelávacej ponuky s cieľom jej ďalšieho rozvoja, rozvoja lektorov a účastníkov vzdelávania.
5.1.1. VI má stanovené svoje poslanie, víziu a zavedené procesy na ich napĺňanie.
5.1.2. VI ma stanovené strategické ciele a plán na ich dosiahnutie.
5.2.1. VI má zavedené a uplatňuje pravidlá a nástroje na zabezpečovanie kvality vzdelávacích programov s prvkami sebahodnotenia a stáleho zlepšovania.
5.2.2. VI zbiera, analyzuje a využíva relevantné informácie na efektívne manažovanie vzdelávacích programov a ďalších aktivít.